.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پيش بيني 30 نماينده مجلس از تائید انتخابات توسط شورای نگهبان
گویا تنها 7 نفر از اعضای شورای نگهبان موافق تأیید صد درصدی انتخابات هستند و 5 نفر دیگر از اعضای این شورا با نظر آنان موافق نیستند. البته تفاوت نظر این 5 نفر به منزله ابطال انتخابات نیست. اما نگاهی به ترکیب 12 نفره شورای نگهبان می‌تواند گمانه‌زنی‌هایی برای شناسایی گرایش این افراد بیافریند...
پيش بيني 30 نماينده مجلس از تائید انتخابات توسط شورای نگهبان

امروز، چهار روزدیگر  روز موعودی است که شورای نگهبان نظر نهایی خود درباره صحت و سقم انتخابات ریاست جمهوری دهم را اعلام می‌کند. در حالی که عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا پیشاپیش اعلام کرده است که شورای نگهبان شکایات وارده از سوی سه نامزد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به روند رأی‌گیری و اعلام نتایج آن را در مجموع «وارد» ندانسته است، اما یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اختلاف نظر اعضای شورای نگهبان برای اعلام نتایج نهایی خبر داد.

محمدمهدی شهریاری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر اساس برخی گزارش‌هایی که به‌دست او رسیده است از این اختلاف نظر پرده برداشت و به «خبر» گفت: شنیده‌ایم که همه اعضای شورای نگهبان موافق تأیید نهایی و صد درصدی انتخابات نیستند.

او که مطمئن بود نهایتاً شورای نگهبان نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور درباره انتخابات ریاست جمهوری دهم را تأیید خواهد کرد، ادامه داد: گویا تنها 7 نفر از اعضای شورای نگهبان موافق تأیید صد درصدی انتخابات هستند و 5 نفر دیگر از اعضای این شورا با نظر آنان موافق نیستند. البته تفاوت نظر این 5 نفر به منزله ابطال انتخابات نیست. اگرچه او حاضر به ارائه توضیحات بیشتری در این زمینه نشد اما نگاهی به ترکیب 12 نفره شورای نگهبان می‌تواند گمانه‌زنی‌هایی برای شناسایی گرایش این افراد بیافریند.

نه تنها سخنان شهریاری که سخنان امیدوار رضایی نیز اظهارات کدخدایی مبنی بر «وارد ندانستن شکایات نامزدهای انتخابات» را رد می‌کرد. برادر محسن رضایی که نماینده او برای مذاکره با شورای نگهبان است با اشاره به پیشنهاد این نامزد معترض برای بازشماری حداقل 10 درصد از شش استان مورد نظرش، گفت: برای بازشماری آرا نیازمند اطلاعات اولیه‌ای همچون فرم‌های 22 و 28 آماری وزارت کشور و شورای نگهبان هستیم. در صورتی که این آمار ارائه شود می‌توان مدعی شد که نظر رضایی درست بوده یا نه اما متأسفانه هنوز شورای نگهبان این اطلاعات را در اختیار برادرم قرار نداده است.
او که می‌گفت هنوز نتوانسته است شورای نگهبان را برای ارائه این اطلاعات قانع کند، ادامه داد: در صورتی که این اطلاعات به ما ارائه شود نمایندگان ستاد محسن رضایی به شهرستان‌ها خواهند رفت و موضوع بازشماری صندوق‌ها را پیگیری می‌کنند تا تطابق این آمار با صندوق‌ها مشخص شود.
سخنان امیدوار رضایی نشان‌دهنده این بود که شورای نگهبان هنوز موارد اعتراض رضایی را بررسی نکرده است که آنها را «وارد» نداند!
نمایندگان تأیید نهایی انتخابات را پیش‌بینی کردند
از میان سی نماینده‌ای که در گفت وگو با «خبر» موضع امروز شورای نگهبان در مورد انتخابات ریاست جمهوری را پیش‌بینی کردند، به جز معدودی که مایل به اظهار نظر در این‌باره نبوده یا آن را غیرقابل پیش‌بینی می‌دانستند، دیگران همگی متفق‌القول بودند که این انتخابات قطعاً مورد تأیید شورای نگهبان قرار خواهد گرفت. البته برخی از آنها نیز به احتمال ابطال تعداد محدودی از صندوق‌ها اشاره کردند. کما اینکه موسی قربانی از ابطال 100 تا 200 هزار رأی سخن گفت و احمدرضا دستغیب هم گفت که ممکن است 2 تا 3 میلیون رأی ابطال شود.
مواضع انتخاباتی اعضای شورای نگهبان
شورای نگهبان قانون اساسی از آنجا که بر اساس اصل 99 قانون اساسی ناظر بر انتخابات است باید نهادی بی‌طرف برای برگزاری انتخابات باشد؛ این در حالی است که برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دهم نسبت به بی‌طرفی اعضای این شورا اعتراض دارند و به استناد برخی اظهار نظرهای آنها از نقض بی‌طرفی آنان سخن می‌گویند.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم در نطق روز یکشنبه خود بی‌آنکه از هیچ یک از نامزدهای معترض نامی ببرد، در واکنش به برخی اظهارات آنها که شورای نگهبان را نهاد منصفی برای بررسی شکایاتشان نمی‌دانند، در عین حالی که تنها راه پیگیری این اعتراضات همان کانال شورای نگهبان می‌دانست، گفت: برخی از این مناقشات به بعضی از افراد شورای نگهبان که در انتخابات موضع‌گیری کرده‌اند برمی‌گردد. به اعتقاد وی اگر برخی از اعضای شورای نگهبان در خصوص نامزدها اعلام موضع‌گیری نمی‌کردند، بهتر بود.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و محمد یزدی دو عضو از فقهای شورای نگهبان، غلامحسین الهام که سخنگوی دولت است و ابراهیم عزیزی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و عباس کعبی در شمار حامیان احمدی‌نژاد به حساب می‌آیند.

با این حال غلامرضا ‌رضوانی، مدرسی‌یزدی و صادق لاریجانی از جمله اعضای فقهای شورای نگهبان و همچنین محسن اسماعیلی، محمدرضا علیزاده و حسینعلی امیری از جمله اعضای حقوقدان این شورا هستند که اظهار نظر رسمی و علنی‌ای له یا علیه نامزدی در انتخابات اخیر نداشته‌اند. جدول نظر خواهی «خبر» از نمایندگان مجلس درباره موضع نهایی شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری دهم.
جدول
جدول


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.164 seconds.